Розробка додатків в середовищі Delphi |
Написав kims | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
П'ятниця, 15 червня 2012 12:45 Переглядів: 9350
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Стаття продовжує серію про створення програм в Delphi, в даній статті ми розглянемо коментування коду, елементи управління Button(або Кнопку) та заставимо нашу програму виконувати певні дії з текстовим полем.
Існують основні етапи створення проекту в Delphi: Розміщення компонентів на формі; Встановлення властивостей (properties) для компонентів; Написання процедур обробки подій (event procedures) для компонент; Зберегти проект, давши йому відповідну назву; Запустити програму на виконання, створивши при цьому exe-файл. Після цього exe-файл вашої програми готовий до використання.
Усі ці етапи здійснюються в режимі розробки (design). Розпочинаючи проект потрібно затратити якийсь час на обдумування самої ідеї проекту і його результат. Якщо ідея проекту чітко визначено і придумано алгоритм виконання своєї задачі, то ви заощадите багато часу і отримаєте хороший результат. Поставте перед собою питання: Яких результатів ви хочете досягти, створивши проект? Яку інформацію ви будете вводити в програму? Яку інформацію буде обробляти комп’ютер? Які елементи управління необхідні для введення інформації?
Інтерактивна довідка
Щоб звернутись до довідкової системи Delphi клацніть на значку Help у головному меню, потім на рядку Contents (зміст).
Головною особливістю інтерактивної довідкової системи Delphi є те, що вона «контекстно-залежна». Розглянемо приклад використання інтерактивної довідкової системи. Перейдіть у вікно Object Inspector. Виберіть властивість Color (клацніть на ній), а потім натисніть на клавіатурі F1. Через деякий час з’явиться вікно з інформацією про властивість Color. Можна в цьому вікні натиснути кнопку Показати, після чого можна побачити більше інформації про дану властивість. Таким чином довідкова система розпізнала наш запит. Довідка видається або за виділеним словом, як у вікні властивостей, або за словосполученням, на якому знаходиться курсор у вікні коду. При наборі тексту програми можна отримати довідку про конструкцію мови програмування, про процедуру чи функцію. Для цього необхідно у вікні редактора коду надрукувати слово, про яке потрібно отримати довідку, потім курсор встановити на будь-яку його букву і натиснути функціональну клавішу F1. Існує і другий спосіб отримати довідку. Для цього потрібно в меню Help вибрати команду Delphi Help. У вікні, що відкриється Довідкова система: Delphi Help, в полі Введіть перші букви потрібного слова вкладки Вказівник, слід ввести слово, про яке потрібно отримати довідку. Як правило, з одним словом в довідковій системі пов’язано декілька розділів. Тому для отримання довідки по конкретному розділі необхідно в списку вибрати його назву і натиснути кнопку Вивести.
Коментарі Коментарі – це нездійснені (ігноровані компілятором) інструкції і пояснення до рядків вашого коду, які допомагають зрозуміти написану програму. Якщо в програмі є коментарі, то можна легко внести зміни в код програми. Для розміщення коментарю використовують дві косі риски // або фігурні дужки {}. Коментар може займати цілий рядок, наприклад: // Змінна R використовується для позначення радіуса. Також коментар може бути записаний в декілька рядків. Для цього використовують фігурні дужки, наприклад: {ця частина програми призначена для для виводу інформації на екран }
Створення exe-файла. Для того, щоб створити виконуваний файл (ехе-файл) для існуючого проекту потрібно виконати пункт головного меню Project-> Build All. Ехе-файл створюють для того, щоб можна було б запустити нашу програму без завантаження середовища Delphi. Такий файл можна записати на магнітний носій , а потім його виконати на будь-якому комп’ютері.
Елемент управління Button (кнопка) Компонент Кнопка знаходиться на закладці Standard і є одним з найбільш використовуваних компонентів при створенні проектів. Кнопка використовується для запуску чи завершення деякого процесу. Кнопка на закладці і на формі має такий вигляд:
Крім такої кнопки на закладці Additional є кнопка BitBtn, на яку можна встановити піктограму, а також через властивість Kind вибрати певну функцію, наприклад bkClose, що виконає команду закриття форми. Такі кнопки ще називають командними.
Розробка проекту «Моя перша програма» Повернемось до раніше створеного проекту «Моя перша програма» і зробимо такі доповнення: додати на форму кнопку, після клацання по якій напис «Я програмую на Delphi» зміниться на текст «Після завершення роботи вимкніть комп’ютер». Також на форму встановіть кнопку BitBtn (bkClose) для виходу з додатка.
3. Для кнопки BitBtn програмувати дію на натискання цієї кнопки не потрібно. Ця кнопка вже має готову команду «закрити форму». А для кнопки Button1 потрібно написати код програми, щоб після натискання на цю кнопку змінився текст на формі. Для цього потрібно двічі клацнути мишею по цій кнопці, відкриється вікно редактора коду. Отже, після клацання мишею у вікні редактора коду з’явиться заготовка процедури, де ми маємо між службовими словами begin (початок процедури) та end (кінець процедури) написати потрібний нам код.
4. Таким чином для кожної події на яку повинна реагувати програма потрібно написати процедуру. Назву процедури генерується автоматично, де вказується назва форми на якій розміщено компонент та назва самого компонента із назвою події. В нашому випадку буде запис такий TForm1.BtnTextClick(Sender: TObject); Щоб компонент Label1 змінив текст на інший потрібно в процедурі написати такий код: Label1.Caption:='Після завершення роботи вимкніть комп”тер';. Слід відмітити, що текст для компонента Label1 можна змінити через властивість Caption, як ми це робили раніше, або програмним способом, як ми це виконали вище. Другий спосіб використовується тоді коли потрібно змінити текст надпису в ході виконання програми. Властивість Caption має рядковий тип. Тому значення для нього можна задавати тільки текстові. Коли ви встановлюєте властивість Caption через Object Inspector, то текст записується без лапок, а якщо програмним способом , то інформація для цієї властивості записується в одинарних лапках ( наприклад: 'Текст '). 5. Запустіть проект на виконання і проаналізуйте дію кнопок.
6. Збережіть проект: Save All.
Ця стаття входить в курс уроків по Delphi. nЗміст курсу лекцій та практичних занять по Delphi.
Кузбит І.М. ( 12 Проголосувало ) Новіші матеріали:
Старіші матеріали:
3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |